Sri Lanka Surprise - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van Ron Knaap - WaarBenJij.nu Sri Lanka Surprise - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van Ron Knaap - WaarBenJij.nu

Sri Lanka Surprise

Door: Ron

Blijf op de hoogte en volg Ron

07 December 2015 | Sri Lanka, Colombo

Daar ging ik weer, even een weekje er tussenuit, op bezoek bij mn verloren familie in Sri Lanka. Mn zus, zwager en hun dochtertje van 7 jaar zitten nu alweer bijna een half jaar op een eiland in Indische Oceaan, dus het werd hoog tijd om ze te verrassen. Nou.... ‘t begon als een verrassing maar geleidelijk wist iedereen dat ik kwam maar dat maakte ‘t er zeker niet minder leuk op!

De dag van vertrek ging ik alvast naar mn lieve moedertje in Den Haag met de (je raadt ‘t nooit) .... trein! Dat was al een heel avontuur omdat ik eigenlijk nooit met openbaar vervoer ga in Nederland. In Den Haag aangekomen stond mn moeder bij CS en gingen we nog even naar dr huis. Begin avond gooide ze me af en scheurde ze snel weg, ze dacht natuurlijk: mooi die is weg ;-)!
Op Schiphol ging alles best wel soepel; inchecken, door douane en boarden. Na paar uur vliegen alweer op Dubai midden in de woestijn. Daar overstappen in de wereld van 1000 en 1 nacht, altijd prachtig om te zien. Je stapt tijdelijk even een andere wereld in: alles splinternieuw, goud op de vloeren, palmbomen, de duurste merken, alles glimt en daardoorheen lopen mensen in de mooiste gewaden en/of helemaal bedekt met de mooiste stoffen. Vaak 1 rijke oliesjeik met daarachter een heel gevolg/harem van vrouwen in het zwart gesluierd.

Na snel weer terug t vliegtuig in te zijn gesprongen, gingen we weer de lucht in en moest ik nog 4 uur. Nog even een heel gaaf uitzicht over de woestijn en Dubai stad met de Burj al Khalifa, de grootste toren ter wereld van 800 meter. De tijd vloog (alweer) en na paar uur, landen op Colombo. Tijd vliegt als je vliegt, kan niet lang genoeg in de lucht zitten, hou van vliegen!

Hier ging ‘t wel even mis.... ik ben normaal altijd heel goed voorbereid op ALLES! Na jaren ervaring met reizen moet je ook wel voorbereid zijn op het onverwachtse, maar alles is natuurlijk op te lossen. Een echte wereldmeid (hoor Katja Schuurman t nog zingen). Alles was voor me geregeld (was gezegd) ook m’n visum. Ik was al aan het zoeken in het mapje wat ik had meegekregen maar nee hoor geen visum. Ik in Dubai al iedereen appen en mailen daarover, want dit soort dingen voel ik altijd aankomen. Maar nee niks gevonden tussen m’n spullen en ik had wel m’n pinpas meegenomen maar niet m’n credit card. Niet nodig want moest natuurlijk geen hotel betalen want slaap daar bij mijn zus thuis.
Sinds een paar jaar moet je dus een visum hebben als je het land binnen komt. Ik kom aan en legde uit dat er een visum vanuit Nederland was geregeld (hoorde later dat er niks was geregeld in Nederland, handig!). Ik moest 35 dollar betalen met een Visa credit card anders mocht ik t land niet in... top! Ik had wel een Maestro debit card maar je kon pas pinnen in de aankomt/vertrek hal. En met 5 euro in m’n zak kwam ik ook niet ver!
Ze denken in dit gedeelte van de wereld ook niet in oplossingen en hulp bieden ze ook niet. Als ’t niet kan, jouw probleem. Kan niet is kan niet.

Ik ondertussen met m’n zwager bellen en die ging proberen om naar binnen te komen vanaf de aankomsthal. Ik bleef t proberen bij de 3 chagrijnige dozen van de visum balie. En na 200 keer de vraag, van hun; heb je geen credit card of 35 dollar cash (nee stomme kut!) ging ik maar naar de visum Officer. Maar TADAAAA ineens was er een wonder gebeurd en staat m’n superheld zwager naast me met een beveiligings mannetje en die had cash! Helemaal super (Superman Jelte). Hij heeft natuurlijk moeten lullen als brugman maar ‘t was gelukt. Hij natuurlijk die beveiliger stiekem wat geld gegeven (ze doen echt alles voor geld) en ik had eindelijk m’n visum!

Na snel dat vliegveld af te zijn gevlucht ineens ….. BAM! Buiten een muur van hitte…. van airco kou naar 30 graden en 100% luchtvochtigheid. Even interne kortsluiting maar alles went (behalve een vent!).
Daarna in de file naar hun huis. M’n zwager is al een echte Sri Lankaan met zijn auto rijden, alsof hij hier is geboren!! Je kan hier vanaf alle kanten inhalen, voordringen, stoppen midden op straat, afsnijden en bij alles wat je doet toeter je natuurlijk! Stiekem zit er wat Sri Lankaans bloed in hem verscholen.

In het huis snel omkleden en zonder slaap (al 35 uur wakker) hup naar de Internationale School van m’n nichtje. Ze hebben hier elk jaar een schoolmusical van de onder- en bovenbouw, dus niet alleen in groep 8. Ze deden met de hele onderbouw The Wizard of Oz. Laat dat nu ook nog eens één van m’n lievelingsfilms zijn! Eerst even een dikke knuffel (bijna traan) met m’n zus, die was al op school en toen gingen we nog m’n nichtje verrassen, die zat met haar klas in de klas zelf. Ze was een boekje aan ‘t lezen en toen stond ik ineens op m’n hurken achter dr.... had ze NOOIT verwacht. Ze kon ‘t niet geloven, moest echt vechten tegen de tranen (niet huilen, niet huilen, niet huilen), maar ‘t ging goed! Ook haar 2 juffen ontmoet en haar klas/school gezien.

Wat een geweldige school!! Alles super geregeld. Kinderen uit dr klas (6/7 jaar) allemaal al achter een laptop, ze krijgen Engels maar ook Singalees (Sri lankaans), rekenen, sociale media/internet les, vloggen, verschillende soorten sport, enzovoort. Het is echt even beetje zoals je een Amerikaanse school voor je ziet: verschillende grote sportvelden, zwembaden, grote kantine en zelfs een klimmuur. Helemaal super!

Nu snel naar het theater op school en de voorstelling ging al beginnen! M’n nichtje was een Munchkin, één van de bewoners aan het begin van het verhaal, in het stadje waar Dorothy d’r huis op de boze heks valt en daar dr rode muiltjes krijgt. Na een uurtje was het alweer afgelopen en toen met gierende banden naar huis: There is natuurlijk no place like home. Ik was nu echt wel helemaal kapot!! July (m’n nichtje) vroeg of ik nog heel even naast haar kwam liggen en toen ik ging liggen was ik direct weg. ‘s Nachts wakker geschrokken, lichtelijk gedesoriënteerd en blind (geen lenzen in) naar m’n eigen kamer gekropen en daar verder gaan slapen.

De volgende dag eerst heeeeerlijk uitgeslapen. Toen werd ik wakker gemaakt door m’n nichtje en ben ik met mijn zus naar de bakker drive-thru gegaan en heerlijk vers brood gaan halen. Ik stond er versteld van hoe goed m’n zus door het Sri lankaanse verkeer kan manoeuvreren!!

Die ochtend voor de rest lekker rustig aan gedaan en ‘s middags op audiëntie bij de residentie van de Nederlandse ambassade. Sinterklaas is jarig want het is 5 december en hij kwam ook even langs de Nederlandse kindjes in Sri Lanka. Stuk of 10 kinderen met hun ouders zaten zichzelf eerst lekker vol te proppen in de residentie .... gevuld speculaas, pepernoten, mandarijnen en letter stukjes letter met spijs erin: alles was er! Jammie!! Toen gingen de kindjes een dansje oefenen en daar werd op de deur geklopt, zacht geklopt en later weer hard geklopt. Ineens stond zwarte piet binnen: Sinterklaas kwam eraan in een tuktuk... alle kindjes naar buiten en zingen: zie ginds komt de tuktuk uit Spanje weer aan!
Heel grappig om te zien allemaal, het Sri Lankaanse personeel keek ook hun ogen uit natuurlijk en zelfs de mijter + pruik viel nog van zijn hoofd tijdens het dansen hahahhaha. Alle ouders lachen natuurlijk! Kinderen hebben niks door.
Nadat alle cadeau’s naar binnen waren geharkt en de buikjes helemaal afgetopt waren met kruidnoten gingen we weer.

Onderweg was ook nog het meest dramatische moment voor kinderen. M’n nichtje kreeg te horen dat Sinterklaas niet bestaat.... ze had het zelf ook al door maar toch blijft het natuurlijk vreemd. Alsnog was ze erg blij met alle cadeau’s die ze had gekregen en nu werd niet Sinterklaas bedankt maar wij allemaal!

In de avond gingen we naar Waters Edge. Een members club voor Sri lankanen maar ook met veel expats, bekende Sri Lankanen en politici. Hier hangen m’n zus, zwager en nichtje veel rond. Heerlijke restaurants, groot zwembad en vanalles om te doen en dat 10 minuten van hun huis. Hier gingen we heerlijk hapje eten bij een onwijs uitgebreid lopend buffet en het eten was helemaal top!! Per ongeluk vrienden gemaakt met de chef kok ... pffff m’n zwager Jelte probeerde hem ook al te ontwijken maar helaas niet gelukt. Komt die man elke keer eten brengen en dat terwijl je al hartstikke vol zit.... toch maar weer eten ;-) goed bedoeld maar veel te veel gegeten :p

Volgende dag weer een dag vol planningen. Kelly, m’n zus, en Jelte kunnen samen wel tourguides worden! We sprongen ‘’s ochtend in de auto… bukkelup (buckel up-riemen vast) en crossen maar!! Vandaag op het programma een city tour door Colombo. Heeeeerlijk in de koelte van de airco. Eerst even naar de kust en de boulevard. Even naar een kleine pier ‘uitwaaien’ … alsnog niet te doen hoe warm maar altijd beter dan Nederland! Vanaf de pier zagen we een enorme zeeschildpad lekker rondzwemmen. Even voetjes in de oceaan op het strand en daarna weer de auto in. We zijn hier zelf ook een toeristische attractie … blond, blank, een heel gezin en ik met m’n sleeve… echt alsof ze water zien branden. Ben ’t wel gewend :p Ook bv in Cambodja en Vietnam gingen mensen me aaien over m’n hoofd en iedereen wil met je op de foto… haha

De ‘tourguides’ brachten ons hierna naar the Kings hotel: heel sjiek hotel bij het oude parlementsgebouw aan de boulevard. Hier een heerlijke ABLT op (A voor advocado) en naar de rooftop bar voor een schitterend uitzicht over de stad/oceaan. Bovenop was het alleen echt een oven…. 5 liter vocht kwijt in een half uur, zo heet! Wel grappig dat er overal in de hotels maar ook gewoon op straat er kerstbomen staan (naast de palmbomen), gingerbread huisjes, kerstballen, kerstverlichting hangt en overal Engelse Kerstliedjes. Ze zijn echt dol op Kerst hier!! Dus ook al is het 30 graden en loopt het zweet je bilnaad in…. Toch ben je helemaal in de kerststemming! 

Hierna weer de auto in, bukkelup en op naar het volgende hoogtepunt. Midden in de stad het je een soort Independence tempel, we waren er toch dus even lekker rond gebanjerd, nog even naar de winkels gekeken en een ijsje gehaald bij Odell (je leest Odel maar je zegt: Odél, wij zeggen wel Odel). Ijsje was heerlijk!! Ook nog even gestopt bij een klein tempeltje op het water: helemaal schoenen uit, foto’’s maken, rondjes lopen moesten we betalen, hadden we geen geld bij ons (lag in de auto)… wij wegrennen!

Na dit hele avontuur even opfrissen thuis en weer naar Waters Edge; gister was Sinterklaas er nog maar vandaag komt Santa Claus aan in Sri Lanka. Er was een heel kinder Winterwonderland gecreëerd. Allemaal spellletjes, luchtkussens, rendieren, reuzenrad (werd handmatig rondgeduwd), schminken, watervliegtuig (die ook echt ging vliegen) en nog veel meer. Maar het belangrijkste: er was eten!!! Jammie! Aangezien wij nogal allemaal van eten houden gingen we dan ook lekker paar keer halen. Net Russen die met meerdere borden lopen en dan de helft niet opeten … wij lopen met meerdere borden maar eten dan ook echt alles op!
Eindelijk kwam de Kerstman zelf ook aan in een boot vanaf de rivier en daarna lekker naar huis. m’n nichtje was best wel kapot van alle drukke dagen en ik ook ;-)

Komende dagen staan nog volledig volgepland en ik ga zelfs nog samen met m’n zusje op pad maar dat is een volgend verhaaltje! Auf Wiedersehen…

  • 07 December 2015 - 10:18

    Mam:

    Heerlijk om t lezen. Jij verwoord precies wat ik heb meegemaakt...heerlijk!!

  • 07 December 2015 - 20:17

    Jolanda:

    Heb weer genoten van je reisverslag.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ron

Actief sinds 21 Jan. 2013
Verslag gelezen: 147
Totaal aantal bezoekers 16716

Voorgaande reizen:

03 December 2015 - 12 December 2015

Sri Lanka Surprise

27 April 2015 - 11 Mei 2015

Japanese holiday

11 April 2014 - 29 April 2014

Our American Dream

16 Januari 2012 - 18 Maart 2013

Zuidoost Azië

Landen bezocht: