Relaxend Colombo en Bentota - Reisverslag uit Bentota, Sri Lanka van Ron Knaap - WaarBenJij.nu Relaxend Colombo en Bentota - Reisverslag uit Bentota, Sri Lanka van Ron Knaap - WaarBenJij.nu

Relaxend Colombo en Bentota

Door: Ron

Blijf op de hoogte en volg Ron

12 December 2015 | Sri Lanka, Bentota

Vandaag gaat een rustâgh-relax-dagje worden. Zeker niet onbelangrijk op vakantie. Eerst heeeerlijk uitgeslapen (tot 8 uur), rustig ontbijten en ’s ochtends beetje in de zon gaan burnen in de achtertuin. Beter rood dan wit, is m’n nieuwe levensmotto!

Ook nog even met m’n zus naar de lokale (grote) supermark geweest. Karretje vullen en ondertussen bijkomen in de heerlijke airco. We waren natuurlijk ook nog steeds een toeristische trekpleister want we worden overal aan-/nagestaard. Heel gek natuurlijk: 2 blanken in een normale supermarkt :p Hierna hoopte ik nog wel 1 ding van m’n lijstje af te kunnen strepen…. Ik wil graag nog stukje autorijden hier! Doe eens gek!! Twijfelde wel maar bij twijfel ALTIJD doen. Maar jammer genoeg vertrouwde m’n zus me niet genoeg dus ’t kwam er deze keer niet van. ;-)

Er was een nieuw kantoor gebouwd voor de zaak en ik wou die graag nog even zien. Jelte heeft me een rondleiding gegeven. Heel mooi pand met 4/5 verdiepingen en bovenste 2 etages waren van ons. Eerst naar de vloer en kantoor van Jelte en daarna nog naar de andere vloer. Ook nog op het dak (de oven) geweest; 5 Liter vocht kwijt geraakt zo heet, maar wel onwijs gaaf uitzicht over de hele stad. Na het bezoek en de vele handjes schudden was daar poging numero dos om auto te rijden en het mocht!!! Ik ging dus naar huis rijden… jippie!! Links rijden is geen probleem, door Australië. Maar rijden zonder regels is natuurlijk weer een ander verhaal! Begin ging wel soepel maar toen kwam de eerste inhaal poging, want een Tuktuk reed met een slakkengang. Ondertussen natuurlijk proberen in te schatten hoeveel ruimte je nodig hebt aan de linkerkant (omdat het stuur rechts zit), op de baan met tegemoetkomend verkeer was het erg druk dus er gingen constant auto’s/brommers over de doorgetrokken streep van MIJN baan (spookrijders) en alles gaat en staat maar waar die wilt …. Maaarrrrr alles ging goed en ondertussen natuurlijk lekker mee bleren met al die Kerstliedjes op de radio! Helemaal happy. Uiteindelijk wel weer blij toen we veilig thuis aankwamen.

Hierna die kleine van school halen, er kwam een Nederlands vriendinnetje mee Fayda (haar moeder werkt op de ambassade). Ze gingen even spelen boven, de oudjes even bijkomen op de bank. Energie opladen, want we gingen zwemmen in Waters Edge. Er is daar een groot zwembad in een groene oase, midden in de stad. Een heerlijk rustâgh park en je merkt totaal niet dat je eigenlijk midden in de stad zit …. Je hoort niet eens verkeer. Natuurlijk moest ik meespelen; dus lekker in het zwembad tikkertje gespeeld, kunstjes gedaan (ben zo ongeloofelijk soepel) en lekker bijgebruind + een heerlijke Club Sandwich gegeten.

Helemaal kapot (van al dat spelen) gingen we eind van de middag lekker naar huis. M’n zus bracht July dr vriendinnetje weer thuis en Jelte en ik gingen lekker eten halen bij de Thai op de hoek…. We haalde natuurlijk eten voor een heel weeshuis maar het was wel lekker T(h)aai (Phad Thai, Massaman, de hele mikmak!). ’s Avonds gingen Jelte en ik een keer samen op pad …. Had een gave cocktail rooftop-bar gevonden op internet en we gingen even een drankje doen daar, hij was daar ook nog nooit geweest. Eerst natuurlijk nog even de halve stad door om bij het hotel te komen waar die rooftop bar zat, maar Jelte is natuurlijk een kei in autorijden hier, dus we waren er zo. Op die rooftop een gaaf uitzicht over alle lichtjes van de stad, we zaten aan een infinity pool met heerlijke deephouse muziek + de oceaan als achtergrond geluid. Echt zo een geluksmomentjes (nummer 100)! Na wat biertjes en cocktails naar binnen te hebben geslurpt + aanval van een kakkerlak overleefd, scheurde we weer terug naar huis. Snel onder de klamboe en snaveltjes toe!

Volgende dag ging ik weer met Jelte op pad. M’n zus moest nog even bijkomen van het tripje wat we samen hadden gemaakt. Met Jelte ging ik naar Bentota… een plaatje richting het zuiden. Best wel een sjiek plaatsje (Sri Lankaans sjiek) en aangezien wij natuurlijk hartstikke sjiek zijn voelde we ons gelijk thuis. Jelte was d’r al een keer geweest met Kelly en July, dus hij kende natuurlijk weer de weg (onze wereldreiziger)! Wel nog aangehouden bij de snelweg door (verre) oom agent… een politieman met een homo handje. Ze wapperen altijd als ze iets van je willen met een hangend homo handje. Volgens oom agent waren de papieren niet in orde (die waren wel allemaal in orde!) Hij wou gewoon geld zien. Gelukkig hebben we hier personeel rondlopen en na een kort telefoontje mochten we direct doorrijden en liep oom agent (met z’n staart tussen z’n benen) weer weg. Er valt niet te fokken met de Knaapies :p haha

In Bentota eerst schildpaddensoep gegeten aan de kust bij een soort van schildpadden opvang/rescue. Het was echt heerlijk… yolo!
Helaas ze hadden geen schildpaddensoep, maar wat ze wel hadden waren kleine schildpadjes (van enkele dagen oud). Ze broeden hier veel schildpadden uit om ze weer uit te zetten in het wild. Sommige laten ze iets groter worden zodat de overlevingskans wat groter wordt. Daarom hebben ze verschillende soorten schildpadden van verschillende leeftijden. Heel gaaf om te zien maar een klein kopje soep zou het natuurlijk helemaal compleet maken. Er was ook nog een schildpad mongooltje die in een tank zat. Die is al paar jaar oud en is lichamelijk zwaar gehandicapt. Best wel zielig om ‘m in leven te houden vind ik …. In het wild had die het ook nooit overleefd. Maar ja alles om toeristen te trekken natuurlijk!! Na het grote schildpadden avontuur nog even pootje gebaden als een pootje ;-) en wat rotsen beklommen, de schildpaddenboerderij lag in een mooie baai met aan beide kanten grote rotsen. Ook liepen er nog krabbetjes in de mooiste schelpen in de branding te rennen! Gaaf om te zien!

Nu was het weer tijd om even tot bezininnig te komen. We gingen naar een tempel in Bentota met het grootste Buddha beeld van het land. Eerst natuurlijk even onze jurken omknopen, want je mag geen blote knieën hebben in een tempel. Daar liepen we hoor; 2 mannen in een jurk en iedereen lachen en wijzen…. Maar wij geven nergens om (misschien was het dan toch een vrouwendoek wat we om hadden geknoopt!?)!!!! In de tempel zelf werden we heel kalm en er waren veel mensen aan het bidden en mediteren. Geweldig om te zien!!! We kregen zelf nog bloemen van een meisje om die bij Buddha te offeren en dan een wens te doen. Super lief!! Zij heeft Karma punten verdiend!

Hierna met gierende banden naar huis…. Alle kalmte uit de tempel weg door het verkeer en na een uurtje kwamen we weer thuis aan en pikte we Kelly op om lekker te gaan lunchen. Even een kleine lunch in Waters Edge…. Heerlijk gegeten daar, lekker mannelijk drankje genaamd Cinderella gedronken (gewoon een smoothie) en nog even een ijsje opgelikt. Na het ijsje July opgehaald en lekker naar huis. Ik was echt helemaal kapot dus even een klein middagdutje gedaan (hou van middagdutjes) en hierna was het alweer tijd om te eten (hou zo van eten!!). We gingen lekker lokaal eten in een Sri Lankaanse foodcoart. Hier kwamen bijna alleen maar locals en het eten is vreselijk lekker! Heerlijk die smaken…. Had soort van Sri Lankaanse Roti op (lekker kliederen met m’n handen). Ze hadden van tevoren aangegeven dat de roti een beetje pittig was en ze moesten toen lachen … ik eet Madame Jeanette (behoorlijk pittige chili-peper) in Nederland dus kan wel wat hebben maar WAUW …. het was heerlijk maar tevens een heel avontuur in m’n mond: tranen, snotteren, paniek, zakdoek, brand, dorst …. De hele mikmak kwam voorbij (en nu maar duimen dat ik morgen niet knetterend op de wc zit, want vlieg ’s ochtends alweer terug naar Nederland!!).

Nu zat het er echt alweer bijna op…. De week is serieus voorbij gevlogen!! Veel te snel…. maar wel echt fijn om te zijn geweest. Na het eten nog even lekker op bed gelegen met die kleine en m’n zus, tot ze ging slapen. Daarna nog even een afscheidsbiertje op de bank met Jelte.

Wekkertje ging veel te vroeg (5 uur), snel laatste spulletjes pakken, afscheid nemen (proberen zonder tranen, niet geheel gelukt en is ook helemaal niet erg) en hup taxi in. Nog even zwaaien en op naar het vliegveld. Wel nog even stress in de taxi maar was uiteindelijk nergens voor nodig. Met Emirates vloog ik weer terug met een tussenstop op Dubai. Wat een geweldige maatschappij is het ook! De nieuwste vliegtuigen, WiFi, brede stoelen, usb port/ stopcontact in je stoel, een sterrenhemel over het gehele plafond en ga zo maar door. Geef mij maar altijd Emirates!

En had ik nog kramp gekregen na het pittige eten de laatste avond? JA helaas wel…. Even paniek op het vliegveld maar gelukkig niet in het vliegtuig ;-).

Wat een super reis was dit weer en ook fijn om m’n familie weer te zien! Ben nu al paar keer in Sri Lanka geweest en het land is onwijs veel veranderd, elke keer is het weer schoner en een stuk beter geregeld maar ook meer toeristisch en dat laatste is vaak wel jammer, want prijzen schieten echt omhoog en mensen worden dan vaak minder aardig. Maar daar gelukkig nog niet heel veel van gemerkt!

Zoals onze grote vriend Piet Paulusma altijd zegt: ‘Oet Moet’ en tot een volgende avontuur! Xx

• 12 December 2015 - 16:44

Kelly:

Wat was het onwijs leuk en wat is de tijd voorbij gevlogen! Had van mij nog wel langer mogen duren. Lief broertje, vond het een super geweldige week!!! We missen je nu al!!
    Dikke kus van ons xxx