Memories of a Geisha in Kyoto - Reisverslag uit Kyoto, Japan van Ron Knaap - WaarBenJij.nu Memories of a Geisha in Kyoto - Reisverslag uit Kyoto, Japan van Ron Knaap - WaarBenJij.nu

Memories of a Geisha in Kyoto

Door: Ron

Blijf op de hoogte en volg Ron

09 Mei 2015 | Japan, Kyoto

Kyoto de oude hoofdstad en de eerste mega stad sinds ik in Japan ben, maar het voelt nog steeds niet druk. Natuurlijk wel bij het centraal station, maar dat is overal ter wereld.
Snel even mn bagpack in de kamer gegooid en weer naar buiten. We gingen met bijna de hele groep (behalve de homo's) even hapje eten. Vol goede moed liepen we op straat en ineens gaat het plenzen .... niet normaal. Even een tropisch regenbuitje. Heel fijn maar ja zonder water groeit er niks. Altijd positief denken.

Omdat het zo regende zijn we maar het eerste restaurant wat we tegenkwamen binnen gerend. Natuurlijk sprak de bediening + keuken geen woord Engels maar er is altijd iemand die je zonder te vragen helpt. Twee andere gasten boden hun hulp aan, ze belde zelfs een vriend die nog beter Engels kon praten om nog wat dingen aan de keuken uit te leggen. Hij heeft een heel menu voor ons samengesteld... alle hoogtepunten van het restaurant kwamen voorbij. Jammer dat het alleen niet het seizoen was voor de Puffer vis (Japans: Fogo), dat is die opblaasvis en als het verkeerd bereidt is ga je na een paar uur dood want de vis is hardstikke giftig... maar rustig blijven ademen iedereen, ik leef nog! Ze krijgen ook niet zo veel Westerse gasten want we moesten verplicht met de eigenaar op de foto. Hoe leuk! En het eten was echt heerlijk... een 6 gangen diner met liefde bereidt.

Volgende dag gingen we weer vroeg op pad met onze reisleider samoerai Nao. We gingen natuurlijk weer een paar tempels en shrines bezoeken. Kyoto is de oude hoofdstad dus er zijn er genoeg! Eerst een gouden tempel (nog even een kaarsje aangestoken voor goede gezondheid voor mijn familie), daarna een tempel met een soort grote kattenbak ervoor... de rotstuin. Wereldberoemd... maar het lijkt dus gewoon een grote kattenbak zonder katten. Elke dag wordt het grint weer aangeharkt en worden er figuren in getrokken, je zal er maar zin in hebben. Ik zou er geen Zen in hebben. Hierna natuurlijk nóg een andere tempel maar eerst werden we nog even van een begraafplaats weggestuurd door een boze monnik. Mag ook niks! In de tempel zelf kwam ik wel helemaal tot rust, er was natuurlijk ook hier weer een 'beautiful' garden' maar ik had echt even mijn ZEN momentje gevonden. Ze moesten me gewoon wegtrekken. Mijn Zen moment was snel alweer voorbij want toen ik m'n schoenen aan het doen was (denkend aan die rozengeur die uit m'n schoenen kwam) stond er ineens een Japanse dame te 'schreeuwen' naar me... Ik deed ze dus aan waar dat niet de bedoeling was.

Na deze tempel niet nog een tempel maar het Shogun paleis (lijkt ook op een tempel), dat was ooit de leider van alle Samoerai. Vooral de poort is mooi en dat is eigenlijk ook gelijk het hoogtepunt... alles is leeg... vast Ying Yang maar wel een beetje saai. Na deze tempel werden we weer los gelaten door onze gids en ging ik als (blinde geleidehond) ToyBoy mee met het homostel uit Rotterdam. Eerst even een hapje eten bij een soort vegetarisch slow food restaurantje .... en hup-Sake er stond alweer Sake op tafel. Na het eten nog even naar het oude keizerlijke paleis, in het park bij ons hotel en nog even een kleine bezoekje aan een klein tempeltje gewijd aan varkentjes knor knor. Het paleis is trouwens gigantisch en we zijn er helemaal omheen gelopen om tot de ontdekking te komen dat het hardstikke dicht was ivm de feestdagen. Jammer joh ;-) Ook zijn we erachter gekomen dat dit het Cruising park is van Kyoto.... het Japanse Vondelpark dus, maar (gelukkig) geen Japanners in bosjes zien liggen!

Hierna nog even naar het hotel omkleden en dan met een groepje lekker hapje te gaan eten in Gion (de hoeren / Geisha / homo wijk)... eerst nog even een paar mensen afschudden (voor moeilijke eters en negativiteit geen zin en tijd). Uiteindelijk kwamen we in een restaurant en daar konden we in een soort privé hokje plaatsnemen (zonder schoenen). Eten was top + de Sake natuurlijk ook! Hierna nog even een klein afzakkertje met de homo's en JA we hebben er één gespot... een echte Geisha MET wit gezicht. Zij bracht de zakenmannen van een restaurant naar een parkeergarage (het was gewoon een hoertje op een afwerkplek). Ze kwam een paar keer voorbij en toen we drankjes op hadden en foto wilden maken hebben we d'r natuurlijk nooit meer gezien helaas...

Volgende dag gingen we weer met de hele zonnebloemgroep op stap. Nu naar het echt oude gedeelte. Verschillende grote tempels / shrines / paleizen in een maga park. Heel mooi gebied... met overal bambi's! Herten zijn hier heilige dieren en niemand mag ze iets aan doen. Dus ze zijn totaal niet mensenschuw en je mag ze hier zelfs voeren met speciale biscuits. Ze smaken best lekker (feed me, me hungry)! Natuurlijk nog even naar het museum geweest en er was daar weer een WAUW momentje... zulke mooie buddha's nog nooit gezien: paar meter hoog van hout en van goud en verschillende beelden van monniken + mythische figuren met allemaal een eigen gezicht heel gedetailleerd en dat uit een tijd toen wij nog in een hutje van koeienpoep sliepen.

Hierna naar (hoe kan het ook anders) een Bambi tempel en daar moest je veel te veel geld voor betalen dus dat deed niemand! Wel heeft iedereen het cadeautje aangepakt wat je krijgt als je betaald hebt ;p Een beeld van een hert METTTT Sake.... heerlijk opgedronken tijdens de lunch in het park met onze Bento-boxen (lunch box). Wij, de homo's, staan toch al bekend dat wij altijd aan het drinken zijn (of op zoek naar een terras met wijn, vooral Jan!) dus we hebben heerlijk onze hertjes opgedronken in het zonnetje. Kampai (proost)!

De laatste tempel van de dag (eindelijk) was de grootste tempel van Japan... in ieder geval met de grootste Buddha in het grootse houten gebouw ter wereld. En Ja het gebouw is al gigantisch en die Buddha al helemaal... 15 Meter!! En dan nog allemaal andere figuren en Buddha's eromheen. Magisch om te zien! Buiten de deur stond er ook nog een beeld van een verstandelijke beperkte Roodkapje ... als je over het lichaamsdeel wreef, bij dat beeld, waar je last of pijn hebt dan krijg je minder last. Nou ik heb d'r voeten er bijna af gewreven / geschuurd... maar helaas het heeft niet geholpen.

's Avonds ging ik stappen met het homostel en nog een gozer uit Rotterdam, (postbode) Simon. Eerst hapje eten in een heerlijke Thais restaurant. Lekker curry's, massaman en Phad Thai gegeten en daarna natuurlijk Karaoke!!! Uiteindelijk 1,5 uur lekker mee staan blèren met Madonna, Janet Jackson, WHAM en nog veel meer. Een ander pluspunt is dat je er onbeperkt kan drinken... nou dat hebben ze geweten ook! De Sake was niet aan te slepen. Het ene drankje werd neergezet en we belde gelijk weer '4 Sake please'!! Hierna rolde we een barretje in daar dronken we geen Sake maar de sterkere variant... (Japanse jenever). We hadden nog een homo gastje (Italiaan) van de straat mee getrokken ook die bar in dus het was helemaal gezellig!

Jan en Ron die konden de jonkies niet meer bijhouden met de shotjes dus die waren (verstandig) eerder naar huis gegaan en wij gingen nog even door.... het werd veel te gezellig, uiteindelijk helemaal naar huis gelopen door al die donkere steegjes maar uiteindelijk 5/6 uur thuis! Best netjes...
Volgende ochtend dacht ik heel even dat ik dood ging... snel toch maar even ontbeten en daarna nog even bedje in. Maar zonde om te blijven liggen terwijl je in Japan bent en vandaag was een geheel vrije dag. Ik sleepte mezelf het hotel uit en ging nog even naar Gion... ik hoopte misschien nog een Geisha te vinden maar helaas. Wel heb ik nog een grappige tekening laten maken van mezelf als Geisha... toch nog een Geisha gezien zonder wit gezicht maar wel op een wit papiertje ;p

Ook nog een mannen kimono gehuurd.... inclusief houten schoenen, teensokken, tasje, alles! Ik wou gewoon een foto maken in zo een ding, ik hoefde m niet een hele dag. Maar ze spraken natuurlijk weer geen woord Engels bij het verhuurbedrijf dus snapte er niks van. Buiten paar foto's gemaakt en toen ik het pak weer terug kwam brengen na een half uur keken ze of ze water zagen branden... dat hadden ze dus nog nooit meegemaakt. Of ze het snapte of niet ik trok dat ding los en ging snel verder. Volgende punt wat ik graag wilde bezoeken was Osaka (Tip van postbode Simon). Een andere grote stad maar half uurtje met de trein vanaf Kyoto en wat ben ik blij dat ik daar even heen ben geweest. Echt onwijs gaaf!! Ik ging daar alleen heen, even niemand om me heen. Rustig even zelf genieten.

Osaka is echt gigantisch! Overal straten, tot aan de horizon, met alleen maar winkels en restaurantjes. Geweldig! Ze zijn daar dan ook veel meer modebewust dan de plekken en steden waar we tot nu toe dan zijn geweest. Sommige Japanners ook lekker overdreven tot tegen het extreme aan. Hier ook veel jonge hippe gezinnen. Als het donker wordt schieten overal grote reclame borden aan net als Times Square in New York. Tussen al die grote gebouwen loopt een kanaal en langs dat kanaal stond iemand op te treden en heel veel mensen stonden heerlijk chill te genieten inclusief moi. Overal mensen zittend op een stoep, trap of vloer lekker te luisteren en ik moet eerlijk zeggen: het klonk echt super goed al kon ik er niks van verstaan. Hier heb ik heerlijk een tijdje gezeten en de locale specialiteit gegeten, soort poffertjes en erin zit octopus met een heerlijk sausje. Ik had echt een geluksmomentje: lekker eten, onwijs aardige mensen om me heen, live muziek. Top!

Aan al het goeie komt een eind dus nadat ik wat leuke spullen had gekocht, weer terug naar Kyoto met de trein. Morgen met de bus naar Tokyo!! Ben erg benieuwd!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ron

Actief sinds 21 Jan. 2013
Verslag gelezen: 124
Totaal aantal bezoekers 16730

Voorgaande reizen:

03 December 2015 - 12 December 2015

Sri Lanka Surprise

27 April 2015 - 11 Mei 2015

Japanese holiday

11 April 2014 - 29 April 2014

Our American Dream

16 Januari 2012 - 18 Maart 2013

Zuidoost Azië

Landen bezocht: