Het echte Vietnam - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Ron Knaap - WaarBenJij.nu Het echte Vietnam - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Ron Knaap - WaarBenJij.nu

Het echte Vietnam

Door: Ron

Blijf op de hoogte en volg Ron

08 Maart 2013 | Vietnam, Hanoi

Het lijkt wel hoe meer naar het noorden hoe 'echter' Vietnam wordt. M'n eerste stop na Nha Trang was 'Hoi An'. Een soort levend museum, de hele stad is een museum omdat het zo oud is en in oude staat wordt gelaten. Maar mooi dat het is!!!! Net een droom :D
In elke straat hangen overal kooitjes met zangvogeltjes tussen de honderden gekleurde lampionnen. Je hoor dus overal zingende vogeltjes .... heel bijzonder. De hele dag wordt er bij elk huis wierook aangestoken, de geur van wierook komt vanzelf naar je toe (deze zomer). 's Avonds gaan al die lampionnetjes aan en zie je overal (echt overal!) gekleurde lichtjes.

M'n kreeftenkop (verbrand) kon alleen de zon niet meer aan dus ik rende als een moslima van tempel naar restaurantje waar ik elke keer weer helemaal los ga! Het eten is zo onwijs lekker hier, echt niet te doen gewoon. Ik kan niet stoppen met eten :p Na het avondeten heb ik een lampionnetje te water gelaten op de rivier. Het kaarsje stond voor 'Long and healthy life for my family'. Dit was iemand anders vergeten te doen, in Hoi An, want ik heb een begrafenisdienst gezien. Heel anders dan in Europa. Wel paar tranen gespot maar er wordt vooral Vietnamees gezongen en geslagen op een gongggggggggg....... 

Hoe meer naar het noorden hoe meer ik het gevoel heb dat ik in Vietnam kom, maar het lijkt ook steeds meer Chinees... de tempels, de draken beelden/schilderingen enz. Maar natuurlijk niet heel gek want China is de buurvrouw ;-). Na Hoi An verplaatst naar Hue met de bus. Dus Dag An en Hoi Hue! De oude keizerlijke hoofdstad van Vietnam. Het voelt meer als een gezellig (groot) dorp dan een stad en gelukkig weer geen Rus te vinden! Na aankomt in Hue op audiëntie gegaan bij het oude keizerlijke paleis.... nou wat er nog staat want bijna alles is platgebombardeerd door de Amerikanen, in de oorlog. Wat er nog overeind stond was wel heel mooi, er huppelde zelfs nog twee olifanten rond EN er was een verkleedruimte!!! 

Jullie weten vast wel dat ik dolletjes ben op rare outfitjes dus ik wist niet hoe snel ik een keizerpakje aan moest trekken: KEIZER KNAAP de eerste! Nou klinkt best goed toch:p Na een 'kleine' fotoshoot probeerde ik nog weg te sluipen (met m'n pakkie aan) maar een blonde Westerse jongen met een fel geel gewaad aan valt dus best wel op..... Dus jammer genoeg niet gelukt. Hierna ook nog maar even naar de Keizerlijke tombes geweest, dit was in een gebied buiten de stad tussen allemaal rijstvelden en bergen. Te mooi en dan overal oude tombes. De één nog mooier en groter dan de ander. 

Volgende ochtend alweer de bus in om nog een stukje noordelijker te gaan. Deze keer maar 5 uur een boffertje dus! Het werd een dagje naar een nationaal park met enkele mega grotten langs de rivier. En WHY NOT ik ben toch in de buurt. Eerst een kleine stop bij een bosjeskerk oftewel een Maria-buitenkerk, nou heel bijzonder maar toch snel naar de volgende stop! Dat was natuurlijk de grot, eerst met een kleine boot over de rivier door de Jungle en rijstvelden naar de ingang van de grot. De rivier kwam ook in de grot! 

Het leek wel een Efteling attractie, je zat in een bootje en je ging de pikdonkere grot in. In m'n hoofd hoorde ik Droomvlucht muziek.... als je een stukje de grot in was zag je dat verschillende stukken verlicht waren (fel geel / blauw / groen / rood). Er was voor de rest helemaal niemand in de grot (alleen ons groepje van 8) en je hoorde dan ook een waterval en vleermuizen. Echt heel speciaal! Na 20 min te hebben gevaren in de grot gingen we te voet verder. Dat gedeelte noemen ze dan ook 'Fairy Cave' (oftewel homogrot) en was soms wel 35 m hoog... 
De gigantische stalagtieten en stalagmieten worden Fairy's genoemd met hun Fairy Hair. Ik heb zelfs nog gedronken vanaf een Tiet.... een Fairy stalagtiet , dat zou geluk brengen!!  

Na dit mooie avontuur naar Dong Hoi een stadje in de buurt van het nationaal park. Maar hier valt serieus NIKS te beleven... ik was dan ook de enige blanke in dit stadje en IEDEREEN staarde me aan of zei hoi. Een hele aparte ervaring :p Voelde me erg bekeken!! Ik moest hier een dag en een nacht overleven.... echt niemand sprak Engels, dus dat was nog een hele opgave ;-) De enige blanke die ik tegenkwam was een.... Rus, ja heb ik weer! Denk ik eindelijk van al die Russen af te zijn. Ben ik in een stadje waar geen blanke te vinden is, wie kom ik tegen als enige blanke... ja een Russisch meisje... maar ze was wel aardig en we zijn een dagje met elkaar opgetrokken. 

Na Dong Hoi, met de bus (hoe kan het ook anders) 12 uur richting Hanoi, de hoofdstad. Hanoi is erg anders dan bv Saigon! Nadat ik aan was gekomen om 06.30 ben ik gelijk naar het Mausoleum van 'Ho Chi Minh' gegaan.... deze man wordt als een heilige beschouwd in dit land en je kan hem vergelijken met Lenin/ Stalin / Marx, maar dan voor Vietnam! Hij is al 50 jaar dood maar ligt ingebalsemd in een glazen Doornroosje kist.... en iedere dag komen honderden Vietnamese hem eer bewijzen. Dus nu ik er toch was, heb ik gelijk maar even een bezoekje gebracht aan het Veenlijkje van Vietnam.
Het was een hele aparte ervaring, het is een hele speciale gebeurtenis voor Vietnamese mensen en de politie / leger houdt alles strikt in de gaten! In rijen van 2 lopen, niet praten, geen foto's, normaal doen, enz.... Hij lag er wel een beetje bleekjes bij voor z'n leeftijd; die Bleke Bep!

In de stad zelf werd ik constant 'lastig' gevallen door Vietnamezen die hun Engels willen oefenen, ze komen naar je toe en vragen of ze wat vragen mogen stellen (vooral studenten). Te schattig eigenlijk! Maar na tien keer hetzelfde verhaal ben ik er wel klaar mee :P. 
Al is Hanoi de hoofdstad, ik vind Saigon een leukere stad, waar meer te doen is. Maar Hanoi heeft wel een groot Frans gedeelte. Het lijkt dan ook net of je in Parijs loopt: Gucci, Prada, Hermes, etc. en dan overal witte oude gebouwen net als Parijs. Wel heeft het enkele meren/vijvers midden in de stad wat een heerlijk kalm gevoel geeft. 

De volgende morgen vluchtte ik de stad uit en hobbelde ik in een busje naar HALONG BAY. Dat is zo een plek die je moet hebben gezien, het is één van de zeven natuurlijke wereldwonderen dus daar moet ik even een kijkje nemen. Een onwijs groot zee-gebied voor de kust met overal (maar dan ook echt Overal) grote rotsen die recht uit de zee komen rijzen. Hier ging ik twee nachten doorbrengen (1 nacht op de boot en 1 nacht op Cat Ba Island). 

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ron

Actief sinds 21 Jan. 2013
Verslag gelezen: 266
Totaal aantal bezoekers 16739

Voorgaande reizen:

03 December 2015 - 12 December 2015

Sri Lanka Surprise

27 April 2015 - 11 Mei 2015

Japanese holiday

11 April 2014 - 29 April 2014

Our American Dream

16 Januari 2012 - 18 Maart 2013

Zuidoost Azië

Landen bezocht: