Tijgertanden en Thaise-stammen - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Ron Knaap - WaarBenJij.nu Tijgertanden en Thaise-stammen - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Ron Knaap - WaarBenJij.nu

Tijgertanden en Thaise-stammen

Door: Ron

Blijf op de hoogte en volg Ron

21 Maart 2013 | Thailand, Chiang Mai

De laatste keer een grens over.... laatste in de rij en laatste keer wat stempels erbij in m'n paspoort :D! De meest noordelijke grensovergang naar Thailand (vanaf Laos) is niet meer dan een bootje over de Mekong-rivier maar wat een verschil om weer in Thailand te zijn. Nu merk je pas hoe ontwikkeld, rijk en schoon Thailand is nu ik in de armere landen rond heb gehobbeld.

De weg vanaf de grens naar Chiang Mai was laaaaaang maar het uitzicht erg mooi. In Chiang Mai zelf verblijf ik in het oude centrum en ik heb nog nooit zo veel tempels bij elkaar gezien.... oke misschien ook in Luang Prabang .... en.... het gebied van Angkor Wat, maar toch ;-) Je hebt hier veel verschillende berg-stammen / Tribes  van verschillende groepen, net als in Noord-Vietnam of Noord-Laos, allemaal met hun traditionele kleding aan. Blijft echt een gaaf gezicht om te zien! Het wordt met trots gedragen, zoals het hoort :D

De eerste dag beetje rondgehuppeld door de stad, de tweede dag op pad gegaan met m'n persoonlijke taxi! Kijk dan doe je het goed :P 
Eerste stop: Stammendorpje, hier leven verschillende stammen in de bergen bij elkaar. Hier kun je zien hoe deze mensen leven en ze verkopen hier hun zelfgemaakte spulletjes. Ik wou zoveel foto's maken van de mensen met hun traditionele kleding aan maar voelde me telkens erg bezwaard om dit te doen. Dis voor elke foto heb ik wat gekocht bij hun stalletje! Na heel het dorp te zijn rondgelopen heb ik nu dus nu een lege portemonnaie en een nog zwaardere bagpack..... De meest bijzondere stam heeft gouden ringen rond hun hele nek (alleen de vrouwen natuurlijk) en die ringen gaan nooit meer af, het zijn net giraffen! Ze heten dan ook de Longnecks! 

Tweede stop: Tiger Kingdom! Hier kan je met tijgers op de foto.... levende tijgers. Het geeft wel een beetje een dubbel gevoel: die grote machtige tijgers in een kooi als een toeristische attractie maar aan de andere kant is het ook gaaf om ze te kunnen aaien en ermee op de foto te kunnen. Je kan kiezen tussen drie verschillende opties: kleine tijger / middel tijger of grote tijger. Nou nu ik er toch ben.... heb ik ALLES maar gedaan :P Ik had in Nederland al gezegd dat ik hier mijn nieuwe Facebook profiel-foto zou maken, dus dat zou gebeuren ook!! 

Eerst naar de kleine tijgers oftewel welpjes.... super schattig, ze waren ongv 3 maanden maar al 4 keer zo groot als een normale kat en 6 keer zo zwaar. Je krijgt wel een persoonlijke oppasser die blijft opletten. Ik mocht er één melk voeren. Dolblij gaf ik een tijgerwelpje de fles, met m'n breedste glimlach op m'n gezicht. Hierna mocht ik naar een ander welpje. Deze was behoorlijk ondeugend! Je mag dus NOOIT de kop aanraken en ze mogen ook echt niet op je schoot. Nou ik ging er lekker naast zitten, de oppasser een berg foto's maken.... springt ineens de tijger op m'n schoot en gaat aan m'n slipper bijten (met z'n mega tanden!) terwijl m'n voet nog in de slipper zit! De oppasser schoot helemaal in de stress... en ik had ook een 'klein' paniekmomentje. De tijger vond het zo leuk dat ie ook nog eens zijn klauwen uitzette in mijn been! Deed gelukkig geen pijn! 

De oppasser kreeg hem met moeite eraf, is ie eindelijk van m'n schoot af.... begint ie te spelen met m'n loshangende blouse. Voel ik dus z'n tanden tegen m'n zij aangaan.... :O 
Ik zag het al voor me: 'Nederlander (25) aangevallen door Tijger.'
Zou wel een heel vet litteken zijn ;-)!!
Er lag er ook eentje te slapen en hier mocht ik met m'n hoofd op gaan liggen en gebruiken als kussentje en later kiekeboe doen met z'n poten. Gelukkig knorde de tijger rustig door.

Hierna naar de Grote volwassen tijgers, er liepen zes grote tijgers in de kooi en dit kleine blonde jongetje huppelde ertussen samen met een oppasser.... gelukkig zagen ze me niet aan voor een lekker hapje (hun ook al niet :P). Met een paar tijgers op de foto geweest, geaaid, erop gelegen, geknuffeld, tanden gezien, klauwen gezien, aan de staart gezeten en deze keer geen tijger op m'n schoot (gelukkig maar anders was ik nu plat). Ook nog even naar de middelgrote tijgers (6 maanden), al behoorlijk groot! Deze waren heel speels en je zag aan sommige dat ze mega ondeugend zijn, te leuk! Speelse poesjes....

Veel mensen zeggen dat de tijgers onder de medicijnen zitten, omdat ze zo rustig zijn. In het park zelf en de oppassers vertellen dat dit niet zo is, maar dat ze vooral 's nachts actief zijn en overdag slapen ze, ook zijn ze allemaal grootgebracht in gevangenschap en vanaf jongs af aan worden ze geaaid door toeristen. Echt honderden per dag! Nu ik met m'n eigen ogen heb gezien dat de meeste ook gewoon wakker zijn en het lekker vinden om over hun buik geaaid te worden denk ik niet dat ze onder de medicijnen zitten. Miauw! Grrrr

Het was toch al een dierendag geworden, dus Op naar de dierentuin van Chiang Mai! Je zal vast denken (net als ik eerst): lekker rustig beetje banjeren door het park.... zijn het allemaal heuvels, ik heb nog nooit zo vaak hijgend even uit moeten rusten in de schaduw! Dag chill middagje, hallo sportief dagje op slippers. Er liepen ook veel oranje ninja's (monniken) door het park. Heel raar om ze samen met pinguïns of met giraffen te zien.... iets klopt er niet :P Ook hadden ze een witte tijger en een witte leeuw, de witte leeuw was helaas spoorloos maar de witte tijger wel gespot! Ik heb zelfs nog een Jaguar eten gegeven, super gaaf! 

De dierentuin heeft ook een cadeautje gekregen van China en dat cadeautje zijn: 3 panda's! Laat ik nu net vroeger altijd hebben gezegd dat panda's m'n lievelingsdieren zijn.... na 25 jaar ga ik ze nu eindelijk in het echt zien. En zoals verwacht: super schattig!! Lekker knabbelend op een stukje bamboe. Weer iets afgevinkt in m'n boekje 'Things to do/see' ;-)

Als laatste stop nog even naar naar het Aquarium. Geen Sea Life Aquarium maar een ECHT aquarium. Visjes visjes visjes haaien roggen en natuurlijk ook Nemo gedag gezegd! 

Dieren-stammendag zat er jammer genoeg alweer op. Maar dit zal ik nooit meer vergeten zo gaaf :D

  • 21 Maart 2013 - 13:53

    Mamsie:

    oooo mannn...wat een heerlijke verhalen toch...ik wil ook...ik wil ook.....

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ron

Actief sinds 21 Jan. 2013
Verslag gelezen: 587
Totaal aantal bezoekers 16752

Voorgaande reizen:

03 December 2015 - 12 December 2015

Sri Lanka Surprise

27 April 2015 - 11 Mei 2015

Japanese holiday

11 April 2014 - 29 April 2014

Our American Dream

16 Januari 2012 - 18 Maart 2013

Zuidoost Azië

Landen bezocht: