Phnom Penh tegenstrijd en Hemels Koh Rong - Reisverslag uit Preah Seihanouk, Cambodja van Ron Knaap - WaarBenJij.nu Phnom Penh tegenstrijd en Hemels Koh Rong - Reisverslag uit Preah Seihanouk, Cambodja van Ron Knaap - WaarBenJij.nu

Phnom Penh tegenstrijd en Hemels Koh Rong

Door: Ron

Blijf op de hoogte en volg Ron

20 Februari 2013 | Cambodja, Preah Seihanouk

De busreis naar Phnom Penh duurde 5 uurtjes, ging best snel behalve dan dat Mr. Sierre Leone de hele tijd aso met z'n benen wijd uit elkaar ging zitten.... pffff precies lopen terugduwen! Haha Dat soort gedrag doe je maar in Afrika! 

Phnom Penh zelf is een mooie stad, wordt ook wel de 'Parel van Azie' genoemd.... nou dan wel lichamelijk gehandicapte parel. Overal zie je mensen die ledematen missen en bv op handen door de straat schuiven. Je hart breekt serieus elke keer weer!! Ze komen langs om te bedelen als je zit te eten of langsloopt; net als jonge kinderen of moeders met baby's.... zo zielig maar regel is geef geen geld! 

Op de lange boulevard langs de rivier zijn dan ook veel restaurants en barretjes te vinden. Ook het paleis en een paar tempels zitten hier en je ziet dan ook veel monniken lekker chillen aan de boulevard. Ik blijf het grappig vinden als een oranje ninja (monnik) een IPhone uit z'n oranje gewaad tevoorschijn tovert en even lekker gaat zitten bellen ;-)

Bij zonsondergang zie je ineens overal sportende mensen voorbij komen, je hebt zelf sportklasjes die bv een BillenBenenBuik lesje staan te doen (op keiharde muziek) midden op straat. Super grappig is dat je gewoon gratis mee kan doen en je ziet dan ook veel toeristen ertussen stuntelen. 

M'n hostel zit bij de Old Market... Nouuuuuuu wat een loeft komt daar soms vanaf!! Ik probeer er keihard doorheen te rennen maar het is vaak zo druk dat dat niet lukt en dan moet je die zure lucht inademen bah bah!! Je ziet hier ech alles!! Van vlees / vis wat al de hele dag in de zon ligt (en men koopt het nog steeds!) met bergen vliegen erop tot schitterende bloemen, heerlijk fruit en levende dieren opgesloten in een bak of kooi zoals kippen, vissen of insecten. Maar wel prachtig om te zien hoe dat hier allemaal gaat (met een knijper op!). 

Je ziet in Phnom Penh veel verschil tussen arm en rijk. Dikke auto's en kastelen van huizen tot hele straten vol met mensen die op straat slapen (wat hier best gewoon is). Het meest bijzondere is dat je ook veel 'biddende' mensen ziet bij de tempels; inclusief offeren van eten/bloemen, wierook en zelfs het vrijlaten van kolibries hoort erbij :)

Op een ochtend ben ik zelf als een echte filmheld (jammer genoeg zonder hoed) wezen schieten op een Shooting Range! Je kon echt uit ALLES kiezen.... van machinegeweren tot normale pistolen, van handgranaten tot een afweergeschut Hahaha!! Maar jammer genoeg was dat heel duur! Uiteindelijk was mijn nieuwe beste vriendin een Kalashnikov!!! Super vet! 
Ik werd meegenomen naar een soort geheime ruimte en daar mocht ik losgaan. Eerst kogel per kogel maar daarna volautomatisch! Hahaha als een echte Rambo dat hele ding leeggeschoten. En wonderbaarlijk genoeg ben ik nog goed in richten ook!! Dus voortaan weet ik wel waar ik heen ga op de kermis:P 

Hierna wel echt iets 180 graden anders.... ik ging naar de Killing Fields van 'Choeung Ek'. Nu een heel rustig park maar tijdens de oorlog (1970-1975) werden hier mensen gedood en gedumpt door alles behalve met kogels (was te duur). Ongeveer twee miljoen mensen gedood in de oorlog en veel mensen liggen dus nog steeds hier.... In het midden van het gebied staat een groot herdenkingsgebouw met daarin 8,000 schedels (die je ziet liggen). Bij de ingang krijg je een koptelefoon op en via verschillende punten wordt je rondgeleid door het gebied. Via de koptelefoon hoor je de verhalen van wat er daar is gebeurd en verhalen van mensen zelf. Nou heb duidelijk wat traantjes gelaten zo erg allemaal! Zeker bij een boom (die er ook nog staat) waar baby's tegenaan werden geslingerd om te doden :_( 
Deze boom hangt vol met armbanden van mensen om het te gedenken, maar het blijft zo tragisch!

Tijdens de oorlog moest iedereen de steden / dorpen uit en verplicht werken op het land. Shifts van 12-16 uur normaal met als eten een klein beetje rijst. Geleerde mensen en monniken werden direct gedood. Al had je maar zachte handen, sprak je een tweede taal of droeg je een bril was al reden genoeg om gedood te worden. Families werden tegen elkaar opgezet, kinderen waren de soldaten van het leger en werden helemaal gehersenspoeld. Je mocht geen emoties meer tonen.... Onwerkelijk toch...?!

Deze dag was toch al lekker emotioneel dus hierna naar de Tuol Sleng (S-21) gevangenis gegaan waar 20,000 mensen zijn vermoord en gemarteld. onvoorstelbaar weer hoe wreed mensen kunnen zijn! De Khmer Rouge hield alles bij met foto's van wat ze deden en van elke slachtoffer wat daar is gedood en deze foto's hangen dus overal in het voormalige schoolgebouw! Weer behoorlijk emotioneel geworden ..... 

Weer even wat vrolijkers: het is zo grappig om te zien dat sommige mensen hier pyama's (zelfde boven en onderkant) gewoon als kleding dragen! Lekker fel roze of geel met beertjes! Heerlijk toch!? 
De vraag: 'Tuk Tuk Sir?' kan ik echt niet meer aanhoren hahah, elke 5 minuten weer. Als je dan niks zegt dan blijven ze het vragen dus ik elke 5 minuten: 'No thank you!' 

De volgende dag leerde ik een Cambodjaan kennen genaamd Din (homo). Super aardige gozer en hij had 's avonds een tentoonstelling van z'n schilderijen. Dus WHY NOT!? Ik erheen en daarna nog even een drankje gedaan en 2, en 3, enz...  Bij een gaybar. Zelfs nog nog naar een club geweest met vrienden van hem. Echt een super gezellig avond gehad maar moest eigenlijk weer naar m'n hostel want de volgende dag moet ik de bus hebben om 6.00 uur naar Sihanoukville. 

Nou nu komt het hoor pffff hahah Echt een verhaal van: MEEN JE DEZE?! 

Din woonde dus naast de club en hij ging ook naar huis en er bleven meer vrienden bij hem slapen, dus okeeeee ik ook. Super lieff natuurlijk!! Eerst 4 trappen omhoog daarna 3 dikke deuren door met dikke sloten en toen in zijn huis nog een trap omhoog met een hek (met slot) en toen ECHT in zijn huis. Nou iedereen gelijk pitten want hun waren zo dronken! maar ik kon dus niet slapen... Twee uur later nog steeds niet dus ik dacht ik maak Din wakker en ik ga alvast weg. 

Nou kreeg mooi Din niet wakker! Ik dacht ik sluip het huis wel uit. Dus eerst ZACHTJES in het donker z'n sleutels zoeken, kon niet vinden, uiteindelijk wel. Daarna dus deur voor deur met die sloten zachtjes openmaken (was erg moeilijk want ik had natuurlijk ook biertjes op). Maar op een gegeven moment een klein beetje verdwaald.... 
Had ik eindelijk de deur gevonden met de derde trap erachter, wil ik hem openmaken NEE IS HET GVD DE SLAAPKAMER VAN ZIJN ZUS!! OMG OMG!!! 
Hoor ik: 'Din? Din?' ik schrik me dood en ren een donkere gang in en verstop me.... iK hoor voetstappen mijn hart gaat echt 200, maar gelukkig de voetstappen gaan weer weg. Ik blijf even wachten en na een tijdje denk ik oke ik loop gewoon naar z'n zus en leg alles uit:S 

Nou 'gelukkig' z'n zus niet tegengekomen, ik ben maar weer naar Din z'n  verdieping geslopen en alle sloten achter me dicht gedaan. Probeerde Din nog een keer wakker te krijgen maar lukte weer niet, nou dan maar weer proberen te slapen. Schiet ik ineens 9.00 uur wakker. Staat Din voor m'n neus en niks aan de hand.... maar later vroeg die me wel of ik beneden was geweest vannacht want hij had z'n zus gesproken... heb alles eerlijk verteld en Din moest lachen maar wel een beetje ongemakkelijk want ja het is ook ECHT een raar verhaal!! 

Dus duidelijk voor de bus verslapen dus had nog een extra dagje in Phnom Penh. Naar het museum geweest en lekker van de zon genoten. 's avonds toch weer uitgegaan, want was de dag ervoor uitgenodigd voor een Travestietenshow. En de show was echt hilarisch!!! Ik ben dezelfde leeftijd als de meeste ladyboys/travestieten daar dus ik moest gelijk mee t podium op Hahaha shirt uit en hun maar dansen om me heen:p te grappig! Na de show blijven hangen en veel lol gehad met het personeel daar. Deze keer wel op tijd naar bed en de dag erna de bus naar Sihanoukville. 

Sihanoukville ligt in het zuiden aan de kust. Mooi strand en best een gezellige boulevard en kwam Kalis en Ben tegen die ik ook al tegen was gekomen in Siem Reap, twee Griekse-Engelse die helemaal leip zijn, precies leuk! Maar hoorde dat DE HEMEL niet ver hiervandaan is. Dusss ik heb de boot gepakt en ben naar 'Heaven on Earth' gegaan. Het eiland Koh Rong wordt ook wel de hemel op Aarde genoemd en dat is het ook!! Wat een onwijs mooi en heerlijk eiland:D 

Best een groot eiland, geen wegen, meerdere Parelwitte stranden ;en een Azuurblauwe zee), 1 klein plekje waar er een paar restaurantjes - barretjes en een paar blokhutten staan om te slapen.... meer is er niet! Ik sliep in een blokhut bij het strand bij een Cambodjaanse familie... super lieve mensen! Elke avond lekker gegeten van een BBQ, nog nooit zulke verse vis gehad denk ik. 

Heb wel (voor het eerst hier in Azië) buikpijn gekregen... steken Auw Auw! Maar buikkramp of niet, ik ben een berg gaan beklimmen want aan de andere kant ligt een strand van 7 km (Long Beach) met een nog witter strand dan waar ik was en er zijn bijna geen mensen te vinden. De hele klim van de ene naar de andere kant schijnt 1 uur te duren. Vol goede moed ging ik op pad, klimmen klauteren en door de jungle maar na 1,5 uur de hoop opgegeven en ik had natuurlijk nog steeds buikkramp.... erg jammer (niet heel raar dus dat er zo weinig mensen daar zijn)!! Op de terugtocht door de jungle nog wel echt een MEGA spin gezien. En ik HAAT spinnen!! Dus ik gebruikte m'n handdoek alias sjaal alias Thaise deken nu maar als Boerka! Jammer genoeg ademt de Boerka precies niet. Dus ik liep Gesluierd door de jungle, zwetend als een otter met buikkramp Hahaha. De oer-koe met mega hoorns zal we gedacht hebben WTF?! Maar hij keek iets te nieuwsgierig dus ben daar maar met een hele omweg langs gegaan :P 

De volgende dag zal mijn avontuur alweer eindigen in Cambodja en zal ik verder gaan in Vietnam. Ondanks veel verhalen dat Cambodja zo arm is en je moet uitkijken enz enz. heeft Cambodja een speciaal plekje in m'n hart gekregen. Zo mooi, zulke lieve mensen, veilig, heerlijk eten, hartverscheurend soms, maar echt een heerlijk land!! 

Nu hup bus in en hobbel hobbel naar VIETNAAAAMM! 

  • 23 Februari 2013 - 11:59

    Ellen:

    Ik ben weer helemaal bij met je verhalen!!
    Klinkt echt allemaal super gaaf! Geniet ervan, want voor je het weet zit je weer in het ijskoude Holland!!
    Haha en kijk je uit met die logeerpartijtjes, straks laten ze je niet meer vrij :-)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ron

Actief sinds 21 Jan. 2013
Verslag gelezen: 460
Totaal aantal bezoekers 16755

Voorgaande reizen:

03 December 2015 - 12 December 2015

Sri Lanka Surprise

27 April 2015 - 11 Mei 2015

Japanese holiday

11 April 2014 - 29 April 2014

Our American Dream

16 Januari 2012 - 18 Maart 2013

Zuidoost Azië

Landen bezocht: